Oranssi samba-asu

Olen tehnyt itselleni oranssi - keltaisen väriteemaltaan olevan samba-asun. Halusin värikästä ja lämpöä hehkuvan asun. Mielestäni onnistuinkin siinä hyvin.

Asussa on hitsattuna päähine, selkärinkka, yläosa sekä jalkakoristeet. Vyön tein huovalle sekä rannekoristeet ja kaulakorun. Tein myös tähän päähineeseen sopivan värisen sambamekon ja samasta kankaasta hihattimen, jota voin käyttää esim. selkärinkan tilalla tai myös sen kanssa.

Kaikkihan on lähtenyt liikkeelle tästä:
















Ylläolevat rungot on ensin väännelty 1,5 - 2,5 mm:n vahvuisesta hehkutetusta rautalangasta, jotka on kovajuotoksella koottu yhtenäisiksi rungoiksi. Nämä on sitten pehmustettu sukkahousulla. Keräänkin vanhat rikkinäiset sukkahousut ympäri kyliä talteen. Pesen ne ruokasoodalla ja käytän pehmustamiseen. Pehmustamiseen voi myös käyttää huopaa, mutta pidän itse kätevämpänä sukkahousua.

Tässä kuvass olen jo pehmustanut yläosan sekä aloittanut päällystämään yläosaa keltaisella satiininauhalla.




Tässä olen tekemässä yläosaan roikkuvaa koristetta, joka tuli rintakuppien väliin. Olen kiinnittämässä golvilla liimattavia strasseja. Tämä on tehty leikkaamalla paksusta huovasta pisaran mallinen runko, jonka olen päällystänyt keltaisella kankaalla. Koristelut olen tehnyt akryylinapista, putkihelmistä, paljeteista ja hotfix strasseista. Olen kehystänyt koristeen vielä punaisella ohuella helminauhalla. Roikkuvat rimpsut olen tehnyt pujottamalla lankaan helmiä ja kiinnittänyt ne nurjalle puolelle. 




Tässä kuvassa on vielä koristeluvaiheessa rannekoristeet sekä kaulakoru. Nämä kiinnitetään nepparikiinnityksellä. Nämä on tehty paksuun huopaan.








Tässä on valmiiksi koristeltu päähine sekä oikealla massapalloon kiinnitetyt kukonsulat. Sulkien päähän olen kiinnittänyt keltaiset pikkusulat.

Myös päähine on käynyt pehmustus- ja päällystysprosessin. Päähinetaustan, johon pääasiallinen koristelu on tehty, on ensin pohjustettu huovalla ja päällystetty oranssilla kankaalla. Koristelut on tehty akryylinapeilla, strassinauhalla ja paljeteilla. Olen laittanut myös lisäksi hotfix strasseja, jotka kiinnitetään golvilla.

Alla on kuva valmiista päähineestä.


Kuvassa on selkärinkan siipi. Selkärinkka on myös kauttaaltaan pehmustettu sukkahousulla. Siihen on lisätty päällystys oranssilla kiiltosametilla sekä keltaisella satiininauhalla. Itse siivet olen päällystänyt pehmustamisen jälkeen huovalla, jonka olen vielä päällystänyt oranssilla kiiltosamettikankaalla. Tämä on vielä koristeltu kauttaaltaan akryylinapein, strassinauhoin ja paljetein.

Sulat on kiinnitetty erilliseen sulkakoteloon, jonka voi irroittaa siivestä. Vie näin vähemmän tilaa ja on helpompi kuljettaa esiintymisiin.











Tässä on vyö, joka laitetaan stringien päälle. Tämän pohjan olen tehnyt huovasta. Tein siihen muotolaskoksia, jotta vyö laskeutuu hieman levenevälle lantiolle. Näin vyö ei jätä tyhjää tilaa ylälaidasta ja istuu hyvin päälle.

Tässä kuvassa on menossa välitestaus asusta. Aina on hyvä tarkistaa, ettei ole tullut mittausvirheitä ja toimiiko asu tanssiessa. Ei ole kiva, jos yläosta tippuu kesken esityksen :D
Muutenkin on hyvä tarkastaa, onko asu tasapainossa. Onko koristeita tarpeeksi jossakin vai onko jopa liikaa.

Kuten kuvasta näkyy olen sisustanut yläosan rintakupit oranssilla kiiltosamettikankaalla.

Tässä vaiheessa asusta vielä puuttuvat; hihatin, rannekoristeet, kaulakoru, stringit sekä jalkakoristeet.















Tästä linkistä pääsee katsomaan esitystä, jossa minulla oli asu ensimmäistä kertaa päällä: https://www.youtube.com/watch?v=VbqakLuyPto. Vielä vain jalkakoristeet uupuu. Olen odottanut nettitilauksesta ohuita pieniä neuloja, että neula menisi siemenhelmestä läpi. Vielä on  viimeiset paljetit kiinnittämätättä sekä kiinnitysnauhat tekemättä. Laitan niistä kuvia, kunhan olen saanut ne valmiiksi.

Alla on vielä kuvia kyseinen asu päällä, jotka on otettu kotivalokuvauksissa.












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Riikinkukko samba-asu